PROJEKT ROLLBYTE

Identitet.

Hur långt in i kroppen sitter den? Vem är jag utanför min roll?

Vi genomför ett frivilligt rollbyte på skolan. Man får prova på en annans jobb en stund. Gympaläraren blir speciallärare. Vakmästaren blir elevassisstent. Städerskan blir rastvakt. Matlagnings- personalen blir lärare för barn med särskilda behov eller förskolare. Förskoläraren blir bildlärare. Bildläraren blir förskollärare. Specialläraren blir mattant. Rektorn blir elevassistent. Speciallärare går bredvid skolchefen som också besöker hennes vardag och går bredvid.
Elevassistenten KentOve bytte
roll med rektorn. Han deltog i ett skolledarmöte och passade på att fråga runt bland skolledarna om någon skola ev hade stolar över till hans elever som sitter med dåliga stolsryggar.
Det fanns det. Ett samarbete med andra skolor inleddes.
Lärare byter roll med andra lärare.

Det fungerar bra, många får nya inblickar och bättre förståelse för sin egen och andras situation. Vissa knyter nya kontakter eller fördjupar en kontakt.

14 jan

Eiwors rollbytardröm finns på Utbildningsdepartementet.
Det går inte att byta men vi får tillstånd att besöka skolministern.

"Makt är beroendeframkallande, du vet.Jag vill känna hur det luktar där...."


Vi åker dit. Vi blir väl mottagna.
Eiwor har laddat med ett frågebatteri.
Inne på utbildningsdepartementet är det högt i tak för visioner.

Men Eiwor känner att det är långt mellan verkligheten här inne och hennes egen lärarvardag i skolan.

 

 

"Varför går man in i väggen i Sverige?

Det har med ledarskap att göra.

Ökad arbetsbelastning i form av fler arbetsuppgifter längre och längre ned i organisationerna.

Vår skolchef har 40 rektorer och biträdande rektorer under sig.

Han kan ju inte ha ett vettigt samtal med nån av dem. Det här är kontroversiellt men jag tror på en hierarkisk lösning. Pyramider...."