Identitet.
Hur långt
in i kroppen sitter den? Vem är jag utanför min roll?
Vi genomför
ett frivilligt rollbyte på skolan. Man får prova på
en annans jobb en stund. Gympaläraren blir speciallärare. Vakmästaren
blir elevassisstent. Städerskan blir rastvakt. Matlagnings- personalen
blir lärare för barn med särskilda behov eller förskolare.
Förskoläraren blir bildlärare. Bildläraren blir förskollärare.
Specialläraren blir mattant. Rektorn blir elevassistent. Speciallärare
går bredvid skolchefen som också besöker hennes vardag
och går bredvid.
Elevassistenten KentOve bytte
roll med rektorn. Han deltog i ett skolledarmöte och passade på
att fråga runt bland skolledarna om någon skola ev hade stolar
över till hans elever som sitter med dåliga stolsryggar.
Det fanns det. Ett samarbete med andra skolor inleddes.
Lärare byter roll med andra lärare.
Det fungerar
bra, många får nya inblickar och bättre förståelse
för sin egen och andras situation. Vissa knyter nya kontakter eller
fördjupar en kontakt.
14 jan
Eiwors rollbytardröm
finns på Utbildningsdepartementet.
Det går inte att byta men vi får tillstånd att besöka
skolministern.
"Makt
är beroendeframkallande, du vet.Jag vill känna hur det luktar
där...."
Vi åker dit. Vi blir väl mottagna.
Eiwor har laddat med ett frågebatteri.
Inne på utbildningsdepartementet är det högt i tak för
visioner.
Men Eiwor
känner att det är långt mellan verkligheten här inne
och hennes egen lärarvardag i skolan. |
|
"Varför går man in i väggen i Sverige?
Det har med ledarskap att göra.
Ökad arbetsbelastning i form av fler arbetsuppgifter
längre och längre ned i organisationerna.
Vår skolchef har 40 rektorer och biträdande
rektorer under sig.
Han kan ju inte ha ett vettigt samtal med nån av
dem. Det här är kontroversiellt men jag tror på en hierarkisk
lösning. Pyramider...." |