GP Kultur 15 mars -03
kontring i debatten om den sociala konsten:
När konsten kliver ur sin fiktion
Kristina Hermansson pekar i en artikel GP
5 mars 2003, apropå Skådebanans Airisprojekt, på risken
att Konsten används som alibi för att skyla motsättningar
och hierarkier i arbetslivet.
|
Konstmarknaderna i det offentliga rummet,
konstnärerna som varumärken, konst som värderas och säljs,
företagsmärken som sponsrar konstnärsevenemang -världen
är full av skitiga händer, investeringar, vinnare och förlorare.
Det är i alla fall intressant att konstatera att sålänge
konsten håller sig där man förväntar sig att finna
den, tror man att man vet ungefär var man har den. Men om konsten
kliver ur sin fiktion och interagerar i människors verklighet och
vardagssituationer kan man förvirras. Precis som journalisten som
deltar i de mediala formuleringarna av verkligheten, måste konstnären
i den situationen vara beredd att fråga sig vad, varför och
för vems skull man formulerar sig. Jag är en av de fyra konstnärer som i pilotstudien Airis gick in på en arbetsplats som kreativ resurs under hösten -02. Jag "ryckte in" på en skola dvs en arbetsplats vars verksamhet består av människor som hanterar människor. |
Den verksamhetens värde är, precis som konstens eller aktiemarknadens,
immateriell. Den politiska och den ekonomiska via den tredje makten (media)
ifrågasätter ständigt lönsamheten i denna typ av
verksamhet. Man beskriver kompetenta och demokratibyggande yrkesgrupper
som kostnadskrävande och samhällsbelastande.
|