|
PLATS FÖR ZEN
|
Rågården,
VästraGötalandsregionens Nya Rättspsykiatri,
Sahlgrenska Universitetssjukhuset. 2012 |
|
|
|
|
|
|
|
KONSTBÄNKAR
Konstens funktion inspirerar mig. Här är bänkar.
Varje innergård har en konvex och en konkav bänk
ondulerat trä på betongfundament
|
|
KONST SOM GER IFRÅN SIG OCH TAR EMOT DIG
För den som vill, finns här incitament
till drömmeri och fantasi. Dels genom
den egna interaktiviteten: man vilar
kroppen. Dels genom diskreta narrativa
element som den som letar kommer att
hitta.
|
|
|
|
|
|
|
|
SITT ELLER LIGG
Jag vill erbjuda brukarna en plats
som kan hålla kroppen på flera sätt.
Två innergårdar har fått 4 konstbänkar på
Rågården. Vilan kan ge reflektion åt den som söker.
Man kan dingla med benen på den konkava bänken
(höjd 80 cm) och sitta djupt och sjunka ned på den andra (ca 45 cm).
Bänkarnas ribbor av ek är inte raka
utan sågade olikformade
för att likna mönstret i gruset
i krattade japanska
zenträdgårdar.
Figurer i brons
bär sittytorna. |
|
|
|
|
|
|
|
VATTNETS RÖRELSER I TRÄ
I den japanska sk zenträdgården
krattas gruset i vågmönster.
Jag gör gruset till en symbol för vatten.
Vattnets tecken är rörelsen.
Vågmönster återfinns i ekens ondulerande mönster.
Sten och vatten är viktiga i
den japanska meditativa zen trädgården.
Jag tolkar detta i betong -stilla sten
och i trä
|
|
FIGURERNA SOM BÄR DIG
Figurerna som bär den som sitter
Kanske är det små barn med jordgloben på huvudet
babys som bär världen
eller Budda som balanserar ett klot,
som bär den konvexa bänken.
Gorillorna bär den lägre och konkava bänken. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MATERIAL
oljad ek.
Vaxad bronskonstruktion
och figurer som bär upp sittytan.
Fundament i grå betong |
|
|
|
|
ur skiss förslag:
alternativa
placeringar
ex |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|